09 augustus 2013

Rotan Stoelen - Make over



Hoi!
Je bent waarschijnlijk via Google hier gekomen omdat je graag wilt weten hoe je een rotan of rieten stoel een make-over kunt geven. Wel… je bent op de juiste plek! Ik vertel je hier HOE ik het heb gedaan en WAT ik heb gebruikt.

Mijn naam is Karin Joan en ik vul mijn dagen heel graag met ZELFMAKEN. In dit artikel laat ik je dan ook graag zien hoe ik deze rotan stoelen, voor mijn veranda zelf een make over gegeven heb. Kom je even in mijn tuin kijken?


Meer foto's zie je hier:



Maar nu de stoelen!


Ik was op zoek naar Rotan stoelen voor op mijn veranda. Nieuwe vond ik te duur, dus week ik uit naar Marktplaats en met succes!
Ik kocht deze beauties voor een prikkie (leuk! en goed voor t milieu) 


Ik werkte heerlijk buiten. Lekker weer, kletsen met de buurtjes en spelende kids om mij heen. Dat moet ik vaker doen, zo relaxed! 




Nadat ik de stoelen met de stofzuiger en ontvetter (Dasty vd Wibra) te lijf was gegaan, heb ik ze een laag witte grondverf gegegeven. Ik gebruik alleen verf op waterbasis (acryl). Dat werkt heel prettig. Deze heb ik flink verdund tot een bijna waterige oplossing en nonchalant aangebracht met een blokkwast. Ja, ik houd van snel resultaat, veel te ongeduldig! ;-)


Omdat ik de stoelen uiteindelijk grijs wilde maken, had ik misschien beter een grijze grondverf kunnen gebruiken. Maar deze had ik niet voorhanden en ik vond het eigenlijk best wel karakter hebben dat de witte onderlaag er een beetje doorheen kwam.


Omdat ik mijn stoelen buiten wil laten staan,  maakte ik voor mijn toplaag gebruik van tuindecoratiebeits van Hermadix. Ge-wel-dig! spulletje. Ik heb er mijn schuttingen in de tuin mee gedaan, 2 zomers terug (foto's hier). Dat ging zo makkelijk en het resultaat is nu nog prachtig. Ik ben er helemaal fan van. Eigenlijk is het voor geimpregneerd hout, maar dat had ik nu eenmaal nog in de schuur staan. Ze hebben het van Hermadix ook voor gewoon hout. 


Hermadix heeft geen onprettige geurtjes, droogt snel en is milieuvriendelijk. Gewoon te koop bij Intratuin. Bezoek hun website eens. (nee, ik word niet gesponsord, ik ben gewoon oprecht enthousiast :-)
Jeremy hielp ook mee (facebook)
 De kleur die ik gebruikte was een mengsel van slate, dover wit en taupe (tja... ik meng graag :-) Ik bracht ook deze laag aan met een blokkwast. Gewoon een beetje in een nasi-bakje, lekker makkelijk. (wel eerst de nassi opeten en bakje wassen :-P )


Ik was heel tevreden over het eindresultaat. De stoelen hebben een klassieke look in een trendy warm grijs, love it! in de video hierboven kun je zien hoe de stoelen nu in mijn tuin staan.

Before and After
De grijze toplaag is royaal aangebracht. 
Ik hoop je geinspireerd te hebben. Als dat zo is, 
laat je dan even een berichtje achter? 
Vragen stellen mag ook altijd, ik vind het leuk om te adviseren waar ik kan. 


Houd je van ZELFMAKEN?


Wil je toegang tot mijn GRATIS downloads?
 En wil je op de hoogte blijven van wat ik maak en deel? 
Schrijf je dan in voor mijn Nieuwsbrief!

Ja, ik meld me aan
Voornaam
E-mailadres*







         


Eerst probeerde ik met lichte streken de grijze toplaag aan te brengen.
De witte onderlaag is  nog heel goed zichtbaar.
Op mijn blog vind je nog 
meer make-over projecten!
De leukste hier op een rijtje
klik de foto's om te bekijken
(scroll verder voor video's!)




Ik maak ook graag 
ZELFMAAK video's








Heb jij op jouw blog een Rotan make-over staan? Of weet je van een andere blog met zo'n make-over? 
Laat dan even een linkje achter. 
Ik ben altijd benieuwd wat anderen ervan maken.




Hartelijke groetjes
en tot een volgend project,



         

22 opmerkingen:

Cinderella zei

Hoi Karin Joan,
Dat ziet er geweldig uit hoor wel goed die tip om het nasi bakje eerst leeg te eten hihihi
Liefs Cinderella

♥Sanne zei

Hey KJ,

eindelijk weer is een berichtje van mij... we zijn wel al even terug van Spanje, maar met dat mooie weer kom ik even niet aan bloggen toe... heb er ook even geen zin in. Te veel andere dingen aan m'n hoofd. Leuke makeover. Ik heb zelf ook wel i rotan gewit, maar met grijs erover is veel leuker. Inderdaad leuk dat het wit er nog doorheen komt. Ik zou zeggen geslaagd. Ben benieuwd hoe ze op je veranda staan.

liefs Sanne

Aartje zei

Wat gaaf gedaan, en het resultaat is echt helemaal toppie. En deze zomer was er genoeg zon om er lekker in te zitten.
Groeten, Aartje
P.s. Heb nog wel een kast die van blank eiken naar donker wenge moet, maar of ik er zelf aan durf te beginnen weet ik nog niet.

Verie - vvestywo.blogspot.com zei

Ontzettend leuk gedaan! Hiervan een witte in huis vind ik ook gaaf, je brengt me op een idee! Super. Geniet van je pracht-stoelen. Lieve-groetjes, Verie

Des guirlandes zei

Die zijn GAAF geworden! Mijn complimenten. Echt heel mooi.
Hartelijke groet en fijne zondag.
Barry

francis zei

Hoi Karin
Wat ben ik blij dat ik jou heb gevonden via je you tube filmpje over bloglovin !
Ik word zo vrolijk van jou !
De stoelen zijn prachtig .
Ik bewonder altijd mensen die ergens doorheen kunnen kijken en een plan kunnen maken en dat dan ook uitvoeren
Ook het durven improviseren....
Dank je wel voor het delen !

Lief Leuk & Anders zei

Hoi Karin Joan, via een vriendin kreeg ik de tip voor jouw sites. Geweldig creatief ben je. Ik heb ook een aantal make-overs op mijn blog staan. Onder andere van een rieten kinderstoel, en rieten mand en een dressoir waarvan ik de manden heb geverfd. Te vinden op mijn site: http://www.liefleukenanders.blogspot.nl/
Ik ga je volgen hoor!
En toevallig heet ik ook Karin :-)

Kim zei

Ik hou van rotan stoelen! Blijven lekker zitten.

Anoniem zei

Bedankt voor de informatie overmeet schilderen van rotan stoelen. Vandaag 2 rotan stoelen voor mijn vrouw gepimpt.

Ingrid Vinke zei

Super zeg, echt heel mooi! Lekker creatief bezig zijn met (oude) meubelen is heel voldoend, zeker als het resultaat er ook mag zijn.

Wilma zei

Supermooi! Wil Ik ook proberen
Mooi video van je tuin!
Heb jij de schutting ook geschilderd?met?

Karin Joan zei

hoi Wilma,
dankjewel!
geschilderd met Hermadix! heel prettige verf.

Josine zei

Mooi gedaan! En leuke tekst :-)

Anoniem zei

Hoi Karin Joan,
Wat ben je creatief!!! Ik heb met veel plezier naar je tekst en uitleg gekeken. Super resultaat. Ik heb zelf nog 6 loydloom stoelen staan die ik vorige week naar de kringloop wilde brengen. Mooi niet. Volgende week ga ik aan de slag. Bedankt voor je tip!! Helene

Karin Joan zei

Hoi Helene,
oh, SUPERLEUK dat ik je zo heb mogen inspireren!! Gun je Loydloom een 2e ronde, weggooien is zonde!! :-D haha! veel succes met je mooie plannen.

Patrick zei

Wauw! Wat heb je dat leuk gemaakt zeg, maar geeft het nu niet af? Of gebruik je er speciale verf voor?

gwen zei

Hoi heb 6 stoelen staan. Hoevvel hermadix zou ik nodig hebben en hoever lak? Is spuiten niet makkelijker? Ik heb echt geen idee... Groetjes

Joris Pothuis zei

Gaaf hoor zo'n wicker set! Ik heb er een complete loungeset van! Heb er al veel genoten van deze zomer!

Tine zei

Blij dat ik de op de juiste plek ben aangekomen! Ik heb wat oude - maar mooie - rotan meubels van mijn oma gekregen. En die zou ik graag weer in ere herstellen, met name omdat ze voor mij emotionele waarde hebben. Ik ga met je tips aan de slag.

Marjoleine zei

Hoi Karin,
Mijn buiten-rotan stoelen waren echt op... toen kwamen mijn ouders langs met een kado.
Bij de kringloop gevonden, 3 nieuwe voor mij!
Ze zitten lekker, maar die kleur 😕...
Nu zijn ze, dankzij jouw tips prachtig geworden.
Dankjewel!

Jacqueline zei

Hoi Karin, wat heb ik genoten van je mooie tuinfilmpje!! Ik heb een bruin bamboe rotan set gekocht bij de kringloop winkel supergaaf, maar wil deze een vergrijsde oude look geven, heb jij een paar tips voor mij?

Lieve groetjes Jacky

Unknown zei

Are you in need of Urgent Loan Here no collateral required all problem regarding Loan is solve between a short period of time with a low interest rate of 2% and duration more than 20 years what are you waiting for apply now and solve your problem or start a business with Loan paying of various bills. You have come to the right place just contact us via email at abdullahibrahimlender@gmail.com whats Number +918929490461 Mr Abdullah Ibrahim

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...